6. desember 2008

Vivi's Julekalender: 18 dager igjen til jul!

Julens gode gjerning: Bli Plan Fadder du også


Som noen av dere kanskje har registrert, har jeg og min mann to små barn. I dag tenkte jeg imidlertid å fortelle dere om "storesøsteren" deres Guilene, som bor i Kamerun. I går sendte jeg årets julegave nedover, og ble sittende og bla gjennom brev, hilsener og bilder som har blitt utvekslet de siste tre årene.

Guilene er nå blitt åtte år og vi har vært hennes Plan faddere siden 2005. Hun bor i Kak Li, som ligger øst i Kamerun, der hun bor sammen med moren, faren, en bror på fem år og en søster på to. Foreløpig er det faren og lokalt frivillige i Plan som skriver og oversetter brevene for lille Guilene, derfor gleder vi oss til den dagen hun selv kan begynne å skrive til oss.

Når jeg ser på bildene vi har fått, er det rart å tenke på hvordan livet til Guilene står i kontrast til det livet vi har i Norge. De bor i et hus bygget av jord og som er holdt oppe av et treverk ukjent for oss i Norge. Taket er dekket med strå og overalt er bakken tørr og grå. Inntil vi nylig fikk det bildet du ser over, har jeg enda ikke sett Guilene smile, noe jeg tror skyldes at det å kommunisere med "ukjente" er fremmendt for henne. Det er iallefall det jeg tror, siden foreldrene smiler der de står ved siden av henne.

Etter å ha blitt Plan fadder har jeg fått et nærere forhold til det faktum at store deler av verdens befolkning lever under fattigdomsgrensa. På bildene vi får, har Guilene ofte på seg både slitte og skitne klær, og jeg vet at de koker mat over åpen flamme og at Guilene må gå 45 minutter hver vei når hun skal på skolen. Dette er ting som virker fjernt for oss og vår levestandard, og jeg kjenner jeg får lyst til å sende nedover alt de måtte trenge. Av åpenbare årsaker må man derimot følge noen retningslinjer når det gjelder gavene, blandt annet for å unngå misunnelse blant barna som ikke har egne Plan faddere.

For hver ting jeg sender nedover, får vi alltid et svar med et bilde av Guilene som holder det vi har sendt henne. Slik vet jeg at gavene kommer frem, og hver gang slår tanken meg at jeg håper Guilene blir glad for gavene, selv om smilet ikke synes på ansiktet hennes.

Derfor er min oppfordring til dere i disse førjulstider: Bli Plan-faddere! Det koster kun 240 kroner i måneden, og det er ikke mer enn det de fleste av oss "normalkonsumere" bruker på slikkerier og brus i løpet av to uker. I den tredje verden er 240 kroner mer enn det noen gang kommer til å bli for oss.


Gå inn på http://blifadder.plan-norge.no/index.htm og registrer deg i dag!

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino