20. desember 2008

Vivi's Julekalender: 4 dager igjen til jul!

Savn

Nå er vi kommet til den 20. desember, og i dag er det kun fire dager igjen til jul. 20.desember er forøvrig min svigerfars bursdag, en dag som normalt skulle blitt feiret med brask og bram, men som han helst ønsker å la passere i mest mulig stillhet. 20.desember er også datoen da hun som skulle blitt min svigermor døde. I dag er det akkurat 13 år siden, og i dag sitter jeg og undres over at jeg faktisk savner en person jeg aldri har truffet.

På en måte har jeg faktisk lært Turid å kjenne, men da gjennom minnene, tomrommet og savnet hun etterlot seg blandt venner og familie. Når min manns familie samles, nevnes hun som regel alltid i en eller annen sammenheng. Hun lever videre i samtalene, ordene og tankene til de som kjente henne. Hun fremstår som et stort menneske på alle mulige måter, og derfor får jeg også slikt et sterkt inntrykk av hvordan hun var og hvorfor hun er så savnet.

Jeg er blitt fortalt at hun var en dame full av liv og godt humør, og at hun var et naturlig samlingspunkt for både venner og familie. Det var hun som inviterte til selskap, og når hun levde var det alltid folk i min manns barndomshjem. Han har fortalt at vennegjengen brukte å samles hjemme hos dem, og at det skyldtes henne. Hun var nemlig den som disket opp med noe godt og som lyttet når de andre foreldrene ikke gjorde. Hun var strålende på alle tenkelige måter.

For meg er det faktisk litt skremmende. For hva hadde hun syntes om meg hvis vi hadde møttes? For jeg er ikke et slikt flott og stort menneske som henne. Jeg er bare lille meg: litt hissig, kanskje litt stresset, av og til sint, noen ganger stille, andre ganger alt for mye frempå... Hva hvis hun ikke hadde likt meg, slik jeg tror hun likte min manns gamlekjæreste, som fikk bli kjent med henne gjennom flere år?

Det er rare tanker, men de kommer av og til, slik som tankene om at jeg savner å ha en svigermor som er så flott. Jeg hadde trengt henne, slik som min svigerfar, hennes sønner og alle andre som kjente henne, eller skulle blitt kjent med henne, deriblandt mine to barn som aldri vil få en farmor.

Nå er det fire dager til jul, og for tretten år siden trodde min mann og hans familie at de aldri kunne feire jul igjen og samtidig være glade. Men, det klarer de alle, alle unntatt min svigerfar. For ham er savnet fortsatt for tungt, spesielt nå i julen. Turid var julen for han. Turid elsket julen.

2 Kommentarer:

Neglecta sa...

Så leit å høre om tapet deres. Jeg savner en svigerfar på samme måte og kan godt relatere meg til det du skriver. Særlig ved høytidene er det noen som alltid mangler og hvis plass blir så ekstra tom. Og julen blir liksom aldri den samme igjen.

Vet du hva jeg tror? Jeg tror hun ville likt deg. Ikke minst fordi du elsker sønnen hennes og har gitt henne flotte barnebarn. =o)

Alle gode ønsker for julen til deg og din familie!

Blogger sa...

Takk for gode ord Neglecta :) God jul til deg og alle dine også!

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino