14. desember 2008

obskur i Vivi's Julekalender: 10 dager igjen til jul!

I dag er det obskur som står bak innholdet i kalenderluken. obskur var så utrolig snill å hjelpe meg med et innlegg, som i tillegg ble kjempefint. Besøk obskur på bloggen Mine Obskuriteter.

Hva er julen?

Jeg har den siste tiden fundert litt på hva julen betyr for meg. Alle gavene under treet bryr jeg meg ikke om, og det hadde ikke plaget meg noe større dersom jeg ikke fikk noen. Julen er ikke lenger gavene for meg - julen er minner.

Julestemningen griper meg ikke lenger, men minnene blusser opp - og det betyr så uendelig mye mer for meg enn alle gaver i hele verden. Minnene vekkes i meg via sansene. Ofte er minnene så gamle at jeg ikke lenger klarer å plassere dem i bevisstheten, jeg bare kjenner at de er der. Kanskje er det en lukt som utløser minnet, - en lukt jeg kjente for mange år siden, men som siden er blitt glemt - bare en liten flik sitter igjen til å minne meg på noe som en gang var.


lys


Julen er mørket opplyst av levende lys og lukten av utbrente fyrstikker. Mange kliner til med mengder av julelys blinkende i alle farger fra Europris. For meg er julen opplyst av én bitteliten flamme fra et bord midt på gulvet. Ser jeg et eneste blinkende julelys, er hele stemningen ødelagt.

julestake


Julen er en liten julestake som lyser opp i alle vinduer mens man kjenner den friske vinterluften og vasser i en halvmeter snø. Kanskje flyr det noen snøballer gjennom luften også. Det er ikke så nøye om man treffer, bare man får kjenne den kalde snøen i hendene - helt til man nesten ikke har følelse i fingrene og må inn og varme seg foran peisvarmen. Julen er varmen fra peisen som varmer stivfrosne fingre.

tre

Julen er lukten fra treet (på tross av at allergikeren i meg napper hardt i armen og ber om større doser antihistaminer!) når det hentes frem på lillejulaften og gulvet blir dekket av smeltet snø og man får kvae på hendene. Lukten av kvae hører også hjemme i julen, - det blir ikke jul uten kvae på hendene.

klementiner

Julen er modne klementiner med tykt skall som er lett å få av i én hel bit - da kan man ønske seg noe om man legger skallet på hodet - og tradisjoner er jo tross alt tradisjoner, samme hvor gammel man blir! Julen er klementinskall som ligger rundt i hele huset og gir fra seg en søt og syrlig duft, slik at til og med musene på loftet drømmer om å fortære en stor klementin, helt for seg selv på lillejulaften (de er jo små!).

julebrus


Julen er julebrus (Hansa er best!). Julebrus skal bare drikkes i julen. Gjør man ikke det er det ikke julebrus, da er det bare-brus og bare-brus blir litt trist. Julebrusen skal være frisk og kald - helst skal den ha ligget litt for lenge ute i snøen slik at det er kommet litt is inne i flasken når man drikker den til julemiddagen. Julen er julebrus med is i.

Men Julen er ikke bare klisjeene. Julen er også mer tilfeldige ting. Julen kan være en ubestemmelig duft fra kjøkkenet. Den kan dukke opp hele året, men i den lukten lever det også litt jul - man klarer bare ikke helt å forstå hvorfor - minnet er blitt visket ut av et litt dårlig viskelær. Noen har tømt vann på akvarellen i hodet, men den blir egentlig ganske fin uansett når den ligger og hvisker om noe som er blitt glemt. Julen er glemte minner.

Julen kan være et spesielt lys fra himmelen, eller kanskje til og med en bestemt måte det snør på. Her i Norge må det alltid være snø til jul, helst av det slaget som drysser over hele hagen og oppfører seg som pulver og er isende kald å få i nakken.

Julen er også musikk. Helst ikke julemusikk, siden den er blitt litt kvalm. Men julen er musikk. Julen er den nye cd-en man fikk på julaften og brukte resten av juleferien på å slite ut i spilleren.

For meg er julen The Great Destroyer (Modwheelmood) av Nine Inch Nails enda det ikke er mer enn et år siden den ble gitt ut. Den er så sår og vakker at du nå burde trykke på play-knappen under her og nyte den mens du tenker over hva julen betyr for deg. For julen er både sår og vakker.



Julen er utvaskede minner. Julen er farmor. Julen er trist. Julen er vakker. Julen er familie. Julen er variert, men samtidig lik. Julen er ikke dyre gaver under juletreet. Julen er bare julen - og det er egentlig ganske greit.
Skrevet av obskur

8 Kommentarer:

Anonym sa...

Ehm... obskur er ikke en jente :P

Blogger sa...

Hmmmm....kremt, det kan se ut som du har rett der Nuztorad! Jeg har av en aller annen grunn alltid antatt at obskur er en jente, selv om det ikke er noe som tilsier hvilket kjønn obskur er.

VEEEELDIG flaut akkurat nå, og obskur har mottatt en beklagelse! Sånn kan det gå når forutantakelser får vokse som de vil.

Beklager nok en gang obskur, og som sagt har det ingen betydning hvilket kjønn du er - det er tekstene og bildene dine som fenger meg :-)

Blogger sa...

Herregud for et sosehue jeg er!!! Faktisk har obskur lagt igjen en kommentar som burde fortalt meg at det er en mann! Til deg obskur: håper "fruens" lusekatter falt i smak i går ;-)

Neglecta sa...

Gode juletanker, Obskur! =o)

Anonym sa...

Flott, obskurius! Jeg likte spesielt det avsnittet med en udefinerbar duft. Jeg kan definitivt kjenne meg igjen der. Jeg ble faktisk riktig nostalgisk av å lese dette! Du har blitt flink til lysmaleteknikken, også :D

Anonym sa...

Neglecta: Takk skal du ha! :)

darotzun: Takker! Det var faktisk den duft-delen som var utgangspunktet for hele innlegget ;)
(ingen reaksjoner på TGD alså? :P

Anonym sa...

Internett klikket da jeg prøvde å høre på filen, og gjorde det nå nettopp, også :( Dritt. Alt klikker takket være nevnte eksterne drittharddisk. :'(

Anonym sa...

nuztorad: Men du har vel uansett hørt den før? :P

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino