19. januar 2009

Hørt fra en barnemunn

For tre år siden ble jeg mor for første gang, og etter det har det åpnet seg en ny verden for meg. Jeg refererer til et barns verden der det er naturlig å si høyt det første som faller en inn, og da totalt blottet for sjenanse eller andre sperrer som vi voksne ofte er beheftet med. Når man lever tett opptil en slik verden lærer man fort å holde på smilebåndene, for gullkornene kommer oftest når det ikke passer seg å le. Jeg forundres også stadig over hvor reflektert et barn kan være, til tross for sin unge alder og enda uutviklede tale. Her er noen eksempler på det min sønn, som snart fyller tre år, har sagt i det siste.

Vi har vært på besøk hos min far og er på vei tilbake. Etter en times kjøring begynner eldstemann å kjede seg og henvender seg til meg og min mann som sitter i forsetet. "Jeg kan få sjokoladekjeks jeg, ja det kan jeg! Kan jeg det mamma?". Jeg svarer da som sant er at "Vi har ikke sjokoladekjeks". "Jeg vil ha sjokoladekjeks jeg", fortsetter han og jeg gjentar at vi ikke har noe, og tilføyer (for å understreke at det ikke er vits i å fortsette å mase) at "Vi har ikke penger å kjøpe kjeks for". Da kommer det voksent fra baksetet: "Men da kan jeg få lommeboken min!".

Det er samme biltur, og barna er nå sutrete og maser som besatt. Vi setter på en cd med barnemusikk og passer på å spille gla'sanger, da det forhindrer minstejenta fra å bryte ut i en hylekonsert. Jeg trykker derfor neste sang når det plutselig kommer en trist sang over høytalerne. Da blir eldstemann sint fordi han vil høre den sangen jeg nettopp hoppet over. "Jeg vil høre den sangen", roper han ut. "Nei", svarer jeg, hvorpå han blir enda sintere og begynner å gråte. Det er imidlertid et stadig tilbakevendende problem i vår familie, at eldstemann alltid skal bestemme hva vi skal høre på og hvem som får lov til å synge sammen med musikken. Derfor blir jeg veldig bestemt og sier strengt "Nå er det mamma som bestemmer, og det er på tide at du lærer at du ikke alltid kan få viljen din". Da stilner gråten i baksetet og han sier følgende til meg som sitter irritert i framsetet: "Du mamma, hør her! Du får ikke lov til å leke sammen med meg og lillesøster. Du får ikke lov til å være sammen!". For å si det slik, jeg ble raskt kvitt den irritasjonen jeg hadde følt tidligere.

En dag passet vi en nabojente som er på samme alder som vår minste, altså ett år. Da det begynte å nærme seg leggetid skulle vi bade de to jentene, men da eldstemann plutselig bestemte seg for å være med, måtte jentene dele badebalje. Eldstemann var litt forsinket ut på badet, så når han kom hadde vi allerede hatt et lite, men ganske vanlig uhell for små barn, der jenta vi passet hadde bæsjet i badevannet. Da eldstemann fikk se dette sier han spontant: "Det der var ikke så smart gjort!", og når en slik kommentar kommer fra en pjokk som knapt når deg til midten av låret, blir man litt lattermild.

10 Kommentarer:

Anonym sa...

Hi, hi - nei det var definitivt ikke særlig smart gjort å bæsje i vannet!

Blogger sa...

Hihi :-D Det har du helt rett i! Bra vi er vant med den slags ulykker hos våre egne også :-)

Lillejenta di skal få lov til å bade hos oss senere også hun :-)

Anonym sa...

Tror du har en pjokk med god musikksmak i emning jeg - de er jo stort sett de melankolske melodiene som virkelig er verdt å høre på! (et tema som forøvrig dukker opp i en av de nærmeste postene på min kant!)

Dessuten, vi med god musikksmak vet jo at vi alltid har rett når musikk skal velges - og alle andre tar feil! Nemlig! ;)

Blogger sa...

Hmmm :-) Jeg tror jeg skal linke deg opp med min svært så bestemte musikkelskende sønn jeg... Tror dere hadde fått det moro sammen!

Jeg har forresten fått lov å komme inn i varmen igjen - jeg fikk leke sammen med barna mine i går :-)

Anette {foreldremanualen} sa...

Hi hi, herlige historier! :-D
Jeg forsøker å skrive ned alle slike gullkorn, for man glemmer de jo så fort!

Blogger sa...

Anette: Bloggen er snedig plass å samle slik ting har jeg funnet ut, og det er som du sier: Det blir fort glemt ellers :-)

AstridVU sa...

Så fin blogg du har Vivi! Falt pladask for designen din ...og nå tror jeg jaggu jeg må gjøre noe med designen på min egen blogg *tenke*

Blogger sa...

Astrid: Så fint at du likte den...du må tro jeg har lett lenge ;-)

Anonym sa...

Hei. Har kost meg med å lese innlegget ditt om ord fra barenmunn. Måtte bare lese opp litt fra bilturen til min kjære. Dette innlegget fikk oss til å tenke noen år tilbake på da våre var små. Kos deg med dem nå, tida går så altfor fort. Snart er du farmor slik som eg er :D

Blogger sa...

Greta: Uff ja - jeg gruer meg allerede til de blir så store at de ikke vil sitte på fanget og kose! Men, samtidig har jeg også begynt å glede meg til jeg blir bestemor....en gang langt frem i tid :-)

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino