1. desember 2008

Vivi's Julekalender: 23 dager igjen til jul!

Hei alle sammen :-) Da er første luken åpnet, og med det vil jeg bare si at jeg håper jeg klarer å innfri eventuelle forventninger dere har, og at vi som har laget julekalenderen kan bidra til at alle sammen kommer i julestemning før jula ringer inn. Ha en fin desember alle sammen!

Jul i Skomakergata - noen tanker og en filmsnutt

I dag er det mange forventningsfulle barn, og kanskje voksne, som setter seg foran tv-skjermene for å se første episode av årets julekalender. I den anledning skulle jeg gjerne sett at de på ny hadde sendt Jul i Skomakergata som ofte defineres som tidenes beste julekalender, iallefall om du spør de på min alder.

Jeg husker nemlig så inderlig godt da jeg var liten og krøllet meg sammen i sofaen, klar til å besøke Skomaker Andersen og Tøfflus i det grønne huset på hjørnet av Skomakergata. Det er nå rundt 15 år siden, men likevel ligger minnene om den lille gatens innbyggere friskt i hukommelsen. Stine som danset ballett og bakemester Snipp som alltid hadde noe godt på lur. Blomsterhandler Rosengren, politimester Klinke, fru Enebær og mange mange flere. Det jeg nesten husker best, merkelig nok, er tegneserien om Jon Blund: "Hvem er denne karen med sekk og lue på? Han ligner litt på nissen i grunn, det er ikke han det er Jon Blund. Han besøker store og små". Til tross for at det er mange år siden, sitter den sangen fortsatt klistret på netthinnen.

Jeg tror Jul i Skomakergata gjorde noe med meg og min generasjon, noe som ingen annen juleserie har klart i ettertid. Den skapte en slags stemning og forventning rundt det som skulle komme på julaften, og det var noe med skomaker Andersen og Tøfflus som var så trygt og forutsigbart. Dette er noe jeg så inderlig håper mine barn kan finne i dagens førjulsserier. Noe som gjør at de også kan tenke tilbake på barndommens jul med nostalgi og varme, slik jeg gjør i dag.

I mimringens ånd prøvde jeg derfor å finne noen videosnutter å vise dere, og jeg fant mange på YouTube. Det var imidlertid kun en jeg klarte å legge inn her. Derfor gjenstår det egentlig bare å si som Tøfflus: "Snurr film!"


0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino