17. februar 2009

Bortskjemte mennesker!

Jeg skulle ønske det fantes flere som den gamle mannen jeg så i går, da jeg satt i min egen lille verden og ventet på at senteret skulle åpne. Han stod bare plutselig foran bilen min, der han bøyde seg ned og plukket opp et pappkrus som noen hadde satt fra seg. Han tok med seg kruset og gikk bort til søppelstativet ved inngangen, der han kastet det. Så gjorde han som oss andre, han ventet. Han la hendene bak på ryggen, og jeg kunne ikke unngå å legge merke til hvor fredfull og god han virket der han stod og myste mot himmelen, kanskje i håp om at solen skulle titte frem.

Jeg skulle ønske det fantes flere som den eldre kvinnen jeg så i dag, da jeg tok bussen inn til sentrum. Jeg så henne komme fra en sidegate, litt foran bussen, der hun plutselig stoppet opp og tok opp en pose som noen skjødesløst hadde kastet fra seg. Hun så på posen, snudde den opp ned og ristet den lett, før hun brettet den sammen og puttet den i lommen. Så ruslet hun sakte men sikkert videre, mens hun kanskje tenkte på hvor bortskjemte vi mennesker er, som kaster rundt oss det vi ikke orker å ta hånd om selv.

11 Kommentarer:

Iris Maria sa...

Så flott observert og skrevet av deg, Vivi! Dette er et innlegg til ettertanke :)

Anonym sa...

Kloke ord. Det er godt å ta seg tid til å se på menneskene rundt seg. Ikke stirre på dem, men bare se de små historiene som utspiller seg. Dette var godt observert og godt skrevet :)

Susanne sa...

Enig, skulle ønske det var flere mennesker som disse. Jeg får vel begynne med meg selv... Er vel ikke like flink til å ta ansvar på denne måten. Er fort gjort å tenke at "det kan vel noen andre gjøre" eller ikke se det i det hele tatt...
Virker som vi har litt å lære av eldre mennesker innimellom:)

Blogger sa...

Alle sammen: Takk for fine kommentarer! Jeg har iallefall bestemt meg for å ta ansvar for det jeg kan ta ansvar for, og for å lære mine barn slike verdier. Det ar alt for mange som ikke tenker på det faktum at noen andre må ta tak der man selv svikter. Gamle mennesker har levd et langt liv, og i det livet har de gjort seg erfaringer som vi i yngre generasjoner også burde ha forstått.

Anonym sa...

Det er noe ufattelig facinerende med mennesker som kaster søpla si 2 meter ved siden av søppelspann. Hallo? Er det noen hjemme tenker jeg. Det må være noen koblinger som mangler. Ja, vi må være gode eksempler for våre poder, helt klart.

Anonym sa...

Jeg klarer ikke helt å få til en kontrollert navn/nettadressevariant som avsender her.. irriterende. Jeg vil få det til!

Martemor sa...

Så absolutt noe å tenke på og ta til seg.
Ene dattera mi og venninne hennes går rundt i nabolaget her og kaster søppel de finner på veien.
Hehe.

Du skriver utrolig godt Vivi!!=)

Anonym sa...

Det er ikke mye fint å se alt søppelet i gatene nei. Kaster ikke fra meg noe, og forteller andre at de på plukke opp etter seg om de prøver på noe tull.

Blogger sa...

May B: Og hva med de som ruller ned ruta på bilen for å slippe ut søpla si, fremfor å ta det med dit de skal! Nei, det er nok ingen ”hjemme” i de sjelene!

mykstart: Det finnes en til som har problem med akkurat dette hos meg – kan du forklare meg hva problemet er, hvor stopper det opp?

Martemor: Så flinke jenter du har! De kommer nok aldri til å kaste fra seg søppel selv :-)

Chalten: Hehe….skulle likt å se ansiktet på de du må si fra til ;-) Keep up the good work!

Anonym sa...

Folk bør absolutt bli mer miljøbeviste. Det er ikke hyggelig for noen om gata eller naturen preges av søppel.

Jeg går fremdeles på studiespesialisering, tredje og site året nå. Å studere litteratur med Ibsen som tema høres også utrolig spennende ut. Særemnet på VGSnivåble liksom så kort, eller en fikk i det minste bare legge frem en liten bit av oppgaven. Det var dette som var så trist. Jeg hadde jobbet så nøye og lenge med store analyser av tre drama, men på en halvtimes presentasjon får en ikke vise en brøkdel av tingene en har kommet frem til.

Blogger sa...

Chalten: Helt enig! Kanskje du ender opp på Universitetet etterhvert ;-) Der får du iallefall fordypet deg nok!

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino