4. februar 2009

Konemor søker råd hos Dr. Dyregod!

Kjære Dr. Dyregod!
Jeg er en konemor i sin beste alder, altså litt over tredve, som de siste dagene har merket en uforklarlig endring hos min mann. Symptomene viste seg første gang da han stod i veien for meg når jeg skulle pusse tennene mine, og det fortsatte da han noen minutter senere brukte alt for lang tid foran speilet. Det har også vært andre lignende tilfeller der han har vært så utrolig irriterende, at jeg til slutt har blitt merkbart anspent og irritabel, på grensen til å føle en viss aggresjon. Min mann er derimot ikke lenger i stand til å se hvor irriterende han har begynt å oppføre seg, og stiller seg alltid uforstående til min reaksjon.

Det har nå gått så langt at det oftest ender med at jeg begynner å grine, fordi jeg føler meg så alene og sårbar i denne uforklarlige situasjonen. Endringene hos min mann har i tillegg gått så innpå meg at jeg er deprimert, jeg har gått opp 200 gram i stedet for et kilo ned (jeg er nemlig midt i en slankekur), maven står ut som en blåsebælg, jeg har hodepine, jeg har ikke lyst på sex og jeg orker ikke å løfte en finger her hjemme. Hva kan dette være? Er han alvorlig syk? Kan du hjelpe meg, jeg holder ikke ut lenger?

B.mrk. Sårbar og ensom Konemor


Kjære Konemor!
Jeg kan berolig deg med at din mann feiler ingenting. Han er frisk som en fisk. Jeg er imidlertid mer bekymret for deg. Du ser nemlig ut til å være rammet av det vi på fagspråket kaller premenstruelt ubehag, som til en viss grad regnes som vanlig og normalt. Hos cirka 5 % av kvinnene er plagene imidlertid så sterke at de påvirker livskvalitet og arbeidsevne betydelig, og da går man over til å bruke den medisinske diagnosen PMS, som opptrer i tidsrommet mellom eggløsning og menstruasjon.

Årsaken til PMS (PreMenstruelt Syndrom) er ukjent. Det er gjort undersøkelser på alt fra hormonforstyrrelser til avvik i mineraler og vitaminer, men uten funn som kan forklare lidelsen. Den eneste effektive og vitenskapelig dokumenterte behandlingen jeg har kommet over, er økt fysisk trening i de dagene plagene er som verst. Dette frisetter endorfiner og "lyststoffer" i hjernen. Ekstra kalsiumtilskudd skal visstnok også lindre de alvorlige tilfellene av PMS. Andre ting kan være hormonspiral, som inneholder hormonet progestogen, som stabiliserer hormonmiljøet og stopper menstruasjonen i de fleste tilfeller. Dette kan ha god effekt på både PMS og menstruasjonssmerter. Et annet middel mot PMS måtte være å ta såkalte monofasiske p-piller, kontinuerlig uten pause. Det vil undertrykke blødninger og menstruasjonsplager.

Det viktigste rådet jeg derimot kan gi deg, i ditt tilfelle, og som vil være mer virkningsfullt enn noe annet, er at du rett og slett tar deg sammen. Slutt å sutre, ha maten klar når din mann kommer fra jobb og møt ham i døra med tøflene og et smil.

Hilsen Dr. Dyregod

Fakta er hentet hos Lommelegen.no

Bloggurat

8 Kommentarer:

Solskygge sa...

Hehe... Sint da, pus? ;)
Det er dager man skulle hatt på seg varselskilt.

Blogger sa...

Sokken: Yepp, og det er slike dager nå for tiden;-)

Sommerlyst sa...

Skjønner meg ikke på min mann heller for tiden.... ;l

Anonym sa...

He he, den var bra! Helten sier det aldri er noe problem. Er det sant, eller tørr han ikke å si i fra? ;-)

Blogger sa...

Han tør ikke si fra! Romvesenet mitt forstod for lenge siden at ordene premenstruell eller PMS er forbudt å uttale høyt, med mindre det kommer fra meg da ;-)

Blogger sa...

Mitt og Mine: Det er godt å vite at vi er to - si fra om mannen din blir værre, så skal jeg forhøre meg litt nærmere med Dr. Dyregod - tror nemlig IKKE på at det er vi damerne som er problemet!

Anonym sa...

Så lenge du ikke lider av PMD (premenstruell dysfori), tror jeg ikke egentlig det er så farlig.
Vi av hannkjønnslekten tåler slikt.

Men selv om vi tåler humørsvingninger, tar det fryktelig på å være "romvesen" i slike perioder, så da er det på tide for dere[/deg!] å hente frem en pose pottis, en øl (hvis han liker slikt skvip, vel å merke) og sette på sporten (hvis han liker slik søppel, vel å merke), - gjerne hver eneste kveld! Litt oppvartning fortjenes det jo etter slike påkjennelser.

Jeg går forresten ut fra ut du videreformidler dette på det neste 'hemmelige' kvinnemøtet (dere lurer ikke meg, jeg vet dere har dem!)

høhø ^^

Blogger sa...

Obskur: Pokker å! Du gjennomskuet oss der ;-) Ellers har Romvesenet fått sjokolade og han har vært å kjøpt lego (ja, du hørte riktig), så han har det veldig bra akkurat nå :-D

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino