4. februar 2009

Nektet fødende kvinne å banne!

Tenkt deg at du ligger på fødestua, midt inni den værste rien, og i din frustrasjon over de intense smertene sier du -Faen i helvete, det er så jævlig låkt! Dette er for de fleste mødre en situasjon vi kjenner oss igjen i, eller hva?

Det som imidlertid er nytt for oss, er at det faktisk finnes en jordmor som da ville kommet helt opp i ansiktet på deg, fortalt deg at hun ikke ønsker banning, og at så lenge du er på hennes fødestue, må du oppføre deg slik hun sier. Men, hun gir seg ikke der, hun topper nemlig det hele med følgende: -Å ligge og tilkalle djevelen vil bare medføre større smerter, og da fortjener du en tøff fødsel. Men om vi vil, så kan vi heller alle sammen vende oss mot en annen og be til Ham i lag. Da vil det kanskje gå bra!

Sunnmørsposten skrev for to dager siden denne reportasje om jordmoren som nektet en fødende kvinne å banne, og samme historie finner du i gårdagens Adresseavis, på side 10.

Er det mulig, spør jeg meg selv? Riktignok er jeg døpt, konfirmert og gift i statskirken, og samme sirkelen har jeg sålangt også latt mine barn starte på, men det kunne aldri hindret meg fra å banne under mine egne fødsler. Heldigvis hadde jeg jordmødre som tillott de små frustrasjonsutbruddene mine, og noe annet skulle jaggu meg tatt seg ut. Og for de som lurer er jeg motstander av generell banning i det daglige, med mindre man sparker stortåa i dørkarmen - da er det nemlig unntakstilstand! Så med min bakgrunn som deltids-banner, er det vel bare å forberede seg på et møte med *HAN DERE VET*!

24 Kommentarer:

Astrid sa...

Dette er uhøyrt og grensar til det tragikomiske!
Skulle ikkje tru at vi hadde jordmødre som praktiserar på denne måten lenger... Men det har vi altså.
Eg vart overraska då eg såg at dette var ei jordmor på "mi" fødeavdeling, dvs der eg har sett til verda mine fire små. Gjett om eg er glad for at eg ikkje traff på akkurat denne jordmora dei gongane eg låg i fødsel!
Til den aktuelle fødeavdelinga sitt forsvar så har eg stort sett berre positive opplevingar derifrå:) Håpar at jordmora får passet sitt påskrive, slikt må ikkje gjenta seg!

Fin blogg du har forresten! Det er visst første gong eg er innom deg. Du skriv godt, full av humor som eg har kosa meg med den siste halvtimen:D
Måtte også innom å lese litt på dei djupe vitenskapelege kommentarane litt lenger nede på bloggen din. Godt med litt debattar innimellom synest eg, sjølv om det er lett for misforståingar i slike skriftlege debatteringar:)

Anonym sa...

Ja helt enig! helt sykt.. Om jeg skal føde barn en gang skal jeg vertfall passe på at det ikke skjer i Volda i frykt for å få den jordmoren.. =P

Mammadamen sa...

Da jeg hørte dette på nyhetene forrige dagen, ble jeg så forbanna! At du skal bli utsatt for noe slikt i en situasjon hvor du er på ditt mest sårbare.

Jordmoren hadde visstnok unnlatt å sette seg inn i kvinnens tidligere fødselshistorie(r), og å føre journal over fødselen også...

Blogger sa...

Astrid: Hei og takk for besøket! Det er godt å høre at du ikke har truffet på denne jordmoren, og at du har bare positive erfaringer fra denne fødestua :-) Det er lett å glemme at dette bare gjaldt en av jordmødrene og ikke hele fødestua! Ellers takker jeg hjertligst for fin tilbakemelding, og håper jeg ser deg igjen senere. Nå skal jeg inn hos deg å se litt ;-)

Anonym: Samme her ;-D

Mammadamen: Kunne ikke vært mer enig! Det er så tullete - og det med journalen stemmer!

Mourie sa...

Oh jedan, den jordmora hadde ikke vart lenge på et nordnorsk sykehus, det er sikkert! Fødesenga må da få være et fristed for den fødende, og ikke en plass der man må legge bånd på seg. Huff, sånne jordmødre vil man ikke ha!

Takk for titten på bloggen min, Vivi! Koselig å få besøk fra erfarne bloggere!

Blogger sa...

Mourie: Når du sier det, så kan vi være glade for at dette var Sunnmøre! Har bodd to år i Nord og fått erfare det jeg antar at du sikter til;-)
Apropo erfaren, mmmm vet ikke helt om jeg kan kategoriseres som erfaren, men jeg tar det som et kompliment :-)

Anonym sa...

Heihei...
Har fått ny blogg ja=) Blir jeg ikke fornøyd så stikker jeg er vel meg i et nøtteskal, så nå er jeg å finne på http://gen-i.be

Blogger sa...

Bjørg: Stemmer - det var det den het ja :-)

Nails and Oddities sa...

SV: The City er oppfølgeren til The Hills, på et vis.

Whitney flytter til New York og får sin egen serie der, helt identisk dramatull, bare med andre folk.

Sendes ikke i Norge enda, men regner med det kommer på MTV etter hvert. Episodene legges ut på mtv.com etter hvert som de sendes i USA, til nå syv stykker :)

Blogger sa...

Marte: Ok - det forklarer kanskje hvorfor jeg ikke har hørt om den ;-)

Mikkelsen Lea sa...

Skal love deg at da jeg lå på føden på St.Olavs så banna jeg å kjefta å hylte å INGEN absolutt INGEN kunne ha nekta meg å si det jeg hadde villet si! å hadde dem klaga, så skal jeg love deg da hadde jeg banna ! hehe

Anonym sa...

Hmmm.. jeg syns at fødende kvinner skal få lov til å drepe om de vil. Jeg mener, de REVNER! Og KLIPPES OPP! Og det kommer ut noe ALTFOR stort.. ut DER nede!!!! *krysser bena*

Da er det jammen lov til å banne litt, ihvertfall. ;)

Blogger sa...

Katrine: Tror det hadde gått en stygg en i meg også, om noen hadde sagt hva jeg fikk lov og ikke lov til :-D

Mirakel: Kryss bena så mye du vil, men det hjelper desverre ikke ;-) UT skal dem - og ja: ALLE midler tillatt!

Anonym sa...

Hahah..

Dmmeste jeg har hørt på syyyykt lenge dette her...

Anonym sa...

hmmm hva er det som ikke feiler han liksom.. har epilepsi, jernanemi, astma som diagnoser.. Skal nå operere mandler, polypper og legge dren i ørene. Han hører veldig dårlig, 45 og 55 db ble hørselen testet på, nå gjennstår det å se om han det forsvinner når trykk og væske i ørene forsvinner.. Han spiser ikke og har kronisk diare, melkeallergi og pollen og alt som hører med om sommeren der.. hadde også b12 anemi men den har nå blitt bra etter b12 sprøyter. men pga det så fikk han epilepsi, står på venteliste for nye eeg pga han har stått 2 år på medisiner nå og se om han har blitt bra.. han har slike anfall hvor han detter ut og får ikke kontakt.. Det jeg gruer meg mest til er at han har så komplisert sykdomshistorie og vi har ALDRI flaks føles det ut som. Sist han var i narkose så ble jeg plutslig kasta ut, kom pleiere løpende mot meg og når han kom ut igjen så var det nøddrypp i ankelen og oksygenmaske på helt frem til han våknet.. ikke noe av det jeg fikk beskjed om ble fulgt så hjalp det ikke at en 2 åring døde på molde sykehus for litt siden som hadde samme operasjon, døde en 2 åring i sommer også som gjorde det samme... Så masse tanker og følelser som spinner i hue hele tiden.. Redd for gullet mitt og hater at han skal igjennom det men kanskje ting blir bedre nå da.. han går på maxdoseringer på astmamedisiner og har vært tett siden høst.

Er forresten stadig inne og leser hos deg;o)

June;o)

Anonym sa...

Jeg kjenner jeg blir irritert. At man ikke liker banning er en ting, men det er liksom ikke tid og sted for å bringe det på banen.

Og gud, hva har han med det å gjøre?!?!? Virkelig, jeg er så lei av at folk skal prakke på hverandre tro. Kan vi ikke bare respektere at det finnes forskjellige synspunker og det ene er ikke bedre enn det andre.

(gah. sint)

Blogger sa...

Rage: Jepp - jeg er HELT enig :-O

June: Stakkars liten gutt! Skjønner også at dere blir sliten av at alt skal jobbe mot dere, men jeg håper han med tiden blir kvitt noen av plagene sine, og at dere får et litt mer normalt liv. Ellers må du bare svare inne hos deg selv for ettertiden, for jeg sjekker alltid om jeg har fått svar når jeg legger igjen slike kommentarer som jeg gjorde hos deg. Lykke til videre - sender dere masse varme tanker!

Mirakel: Skal vi være sinte sammen? Ja det er helt tullete at noen kan gjøre noe sånt, også midt under en fødsel da.....jeg er også sint, se nå: *grrrrrrrrrrr*:-E

Anonym sa...

Jeg tror nok den jordmora hadde sprunget etter en djevelutdriver om det hadde vært meg hun hadde med å gjøre. Jeg banner mye når jeg har smerter.

Blogger sa...

Zhayena: Kanskje det hadde vært et yrke å satse på om man bor på Sunnmøre:

Stilling: "Djevelutdriver",
Ansatt hvor: "Fødestua på Sunnmøre"

Anonym sa...

Halloen du..Ja så den blå plastbiten du hadde tatt bilde av.. Jeg hadde vel kanskje sett litt rart på deg jeg også hvis jeg gikk forbi deg akkurat da;o) hehe.. Men det blir jo faktisk litt kult på bilder da! :o) Bare fortsett med det du.. Kanskje ta på deg parykk og solbriller neste gang?

Blogger sa...

Linda: Herregud :-D Hva er oddsen for at du også har sett akkurat den samme posen? Nå ler jeg litt for meg selv ;-D

Blogger sa...

Linda: kremt.... du så den såklart inne på innlegget mitt - trodde ved første gjennomlesing at du hadde sett den faktiske posen in "real-life"! Nå tik det litt av her ;-)

Anonym sa...

Norge er i grunn et rart land.. Folk har så mye rart for seg. Jeg tviler på at den jordmora der har født barn selv.

Når jeg skulle presse ut barn nr 2, hadde jeg en jordmor som ikke bare var pinsevenn, men heller ikke hadde født egne barn. Og tro meg, det fikk hun høre, når hun ga meg beskjed om å knipe igjen, i helikopteret. Hun lå nok på kne i pinsekirka resten av den uka..

Blogger sa...

Gneis: Jeg har faktisk vært inne på tanken om at dustejordmora egentlig er ei (jomfruelig) nonne! Ellers vil jeg tro pinsejordmora en eller annen gang vil få seg en aha-opplevelse...

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino