6. mars 2009

Store ord og lite handling!

I innlegget Bortskjemte mennesker strødde jeg rundt meg med store ord om alle mennesker, som ansvarsløst kaster rundt seg med søppel de ikke orker å ta seg av. Innlegget ble avsluttet med en erklæring om at jeg skulle bli et forbilde.

Jeg har nettopp hoppet av bussen ved den gamle inngangen til Nova kino, og noe stresset krysser jeg Olav Trygvassons gate. Jeg fortsetter langs den samme gaten og plutselig ser jeg en stor blank pose som ligger foran meg på fortauet. Vinden tar akkurat nok tak til å fylle posen med luft, og jeg registrere at posen er åpen i begge endene. I det jeg passerer posen kommer jeg til å tenke på innlegget mitt og min visjon om å bli et forbilde, et menneske som bidrar til et renere miljø. Innen tanken får satt seg, er jeg allerede forbi posen og føler det blir for dumt å snu. Jeg tenker det får gå for denne ene gangen, og det er da jeg oppdager en tom sigaretteske. Jeg går forbi sigarettesken og kjenner et stikk i samvittigheten min. Jeg går bare videre.

En film og litt shopping senere er jeg på vei i motsatt retning, i parallellgaten til Olav Tryggvassonsgate. Plutselig ser jeg en stor blank pose som ligger foran meg. Vinden tar akkurat nok tak til å fylle posen med luft, og jeg registrerer at posen er åpen i begge endene. Det er uten tvil den samme posen. Jeg tenker at nå er det noen som prøver å si meg noe, for den posen har forflyttet seg et kvartal bort og et opp, og er nå på vei tilbake i samme retning. Jeg går rett forbi posen, og nå stikker det ikke engang i samvittigheten min. Jeg tenker bare at dette kan jeg lage et innlegg av. Jeg skammer meg, men ikke nok til å ta opp den posen slik jeg burde gjort. Derfor er det med en klump i maven jeg nå innser at jeg ikke skal komme med flere store ord i denne saken, iallefall ikke før jeg kan vise til handling.

4 Kommentarer:

Susanne sa...

Ha ha, kjenner meg igjen. Har også registrert søppel etter å ha lest innlegget ditt. Jeg har faktisk plukket opp søppel et par ganger også, så du har i hvertfall satt igang noe hos meg ( ikke verst det)
Ganske morsomt at du tenkte på å blogge om det, er vel sånn det er når man blogger. Alt som oppleves er kilde til bloging...

Anonym sa...

Nå må jeg få lov til å arrestere deg bittelittegrann Vivi! Jeg er helt enig med deg i at det å kaste søppel rundt omkring er fryktelig dumt, og at vi aldri vil finne på å gjøre noe slikt. Og at vi noen ganger kan ta på oss glorien vår og plukke opp dritten etter andre. Dette bør likevel i størst grad begrenses mener jeg. Og neinei, slutt å ha dårlig samvittighet for den posen!! Tenk om du plutselig skulle ta helt av på det med opprydding etter andre? Du måtte jo sluttet i jobben da, fordi du ville fått så mye å gjøre.. alltid et papir mer å plukke opp! Samtidig måtte du ha gått i tung terapi for den dårlige samvittigheten din, fordi det hele tiden ville være noe du ikke rakk å få med deg. Og kommunestyret der du bor ville til slutt synes at menneskene der var blitt så renslige og ryddige at de ville kuttet sterkt ned på midler til renovasjonsetaten, og du ville fått enda mer å gjøre og måtte gå i enda tyngre terapi. Du skjønner? La posene flagre som bare det rundt ørene på deg, de forteller deg bare at alle de andre er tankeløse duster. Si et høyt HUFF! neste gang du ser en pose. Og lær barna dine at slikt gjør ikke VI. Huff!

Kristin sa...

hei, har hatt problemer den siste uka md open id, men fikk et tips om å bruke googel kontoen min istede..:)

Det er ofte vi mennesker setter oss amboisjoner om å endre holdinger, men som man sier rom ble ikke bygd på en dag. Mennesker endre seg heller ikke på en dag;) Kanskje du kommer et skritt nermere neste gang;)

Blogger sa...

Susanne: Det er godt å vite at noen tar litt tak når jeg "svikter" ;-)

MykStart: Hehe :-D Heldigvis har jeg for mye å gjøre til å kunne plukke opp all søpla jeg ser! Jeg hadde imidlertid trodd om meg selv at jeg ikke skulle bry meg om hvorvidt det ser dumt ut om jeg plukker opp søppel når jeg ser den. Som oftest registrere jeg sikkert ikke all søppla som ligger rundt meg, men når jeg registrerer den OG samtidig tenker at den der bør jeg plukke opp, UTEN å gjøre det - det er da jeg skammer meg, og det er da samvittigheten stikker litt. Alle de ganegene jeg ikke registrerer søppla, da er det liksom greit å ikke plukke opp, hvis du skjønner hva jeg mener ;-)

Prinsesse Kristin: Ja, vi får tro jeg er litt mer samvittighetsfull neste gang... og at alle som kaster fra seg søppla si begynner å plukke den opp selv i stedet ;-)

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino