21. januar 2009

Min lille sønn: Vaktmesteren!

Når er det man som foreldre skjønner at ens egne oppdragelsesmetoder kanskje kan straffe seg? Ikke at jeg sitter med fasiten, men min sønn sa noe i går som fikk meg til å reflektere over gangen videre i hans oppdragelse.

Min mann og yngstejenta vår sitter i sofaen, når familiens såkalte overhode tar frem boksen for å putte innpå en ny pris med snus. Han tar av lokket samtidig som Prinsessa vår bestemmer seg for å gjøre et hopp, med det som resultat at snusen havner i fanget på min mann. I sin frustrasjon tar han tak i henne med den hånda han har ledig, og setter henne bestemt ned på golvet. Prinsessa skjønner at pappa ikke er helt fornøyd med tingenes tilstand, og setter i et hyl. Da våkner treåringen som sitter og "perler" borte ved spisebordet:

- Pappa! Du dytta Prinsessa, det er ikke lov. Fy Pappa! Han ser forferdet bort på faren som sitter sint i sofaen, mens jeg snur meg bort i et forsøk på å ikke vise smilet som ligger om munnen min. Min mann viser derimot tydelig at vår sønns inngripen ikke finnes morsom akkurat der og da.
-Jeg dyttet ikke, jeg bare løftet henne ned, svarer han stivt.
-Pappa fy! Du dytta Prinsessa, det var ikke snilt gjort. Gå på badet med deg!

Her lo jeg mens jeg tenkte at min mann sikkert trenger en dag eller to for å se det humoristiske i situasjonen. Snakk om å sparke seg selv bak! Om metoden "å tenke seg om inne på badet" blir tatt av plakaten hjemme hos oss, er jeg imidlertid tvilende til. Metoden funker alt for godt til det, men da må kanskje vi voksne innfinne oss med at vi blir forvist dit enkelte dager også ;-)

4 Kommentarer:

Neglecta sa...

Hehe, en rettferdig sønn har dere fått dere der. Gå til innkjøp av en stol til badet som passer voksne kropper - det kan jo være det blir noen timer der inne. =o)

Dessuten har du fått en liten utfordring inne hos meg: http://neglecta.blogspot.com/2009/01/jeg-er-flink-til.html

Blogger sa...

Uff ja, litt for rettferdig for alderen spør du meg... hadde håpet det kom litt senere, men nå er det altså bare å passe seg for oss voksne ;-)

Ellers må jeg jo si at utfordringer alltid er velkommne i Vivi's Verden :-)

Anonym sa...

:=), kanskje det ikkje er så dumt å gå på badet og tenke seg om av og til. Eg har mang en gang gått på badet, når eg har vore sint og lei meg og grått noen tårer, slik at ingen skulle merke det. men så er eg ingen skuespiller og alle vet kva eg gjorde der. Ja, ja eg fikk da tenkt meg om og var litt blidere når eg kom inn att. men, nå trenger eg det ikkje lengre. vi bor her jo to alene :=)

Blogger sa...

Tanken slo meg faktisk den dagen, at det hadde vært kjekt om sønnen min forviste meg til badet når han ser at jeg trenger å tenke meg om :-) Jeg hadde lyttet mer til ham enn til meg selv eller mannen min ;-)

Legg inn en kommentar

All tilbakemelding er god tilbakemelding, så lenge det ikke blir ufint!

 
Vivi's Verden. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino